Beyond Borders.MONDITALIA-Biennale di Venezia 2014
Publication: Arhitext Design Magazine, No.3.2014
[en/RO]
MONDITALIA-DINCOLO DE GRANIŢE
de arh. ana-maria crisan
publicat: [arhitext design magazine, no.3, 2014]
Recent mi-am reamintit cuvintele violoncelistului Gregor Piatigorsky din autobiografia sa Cellist (1965). Povestind întâlnirea sa cu Pablo Casals, autorul îl cita privind interpretarea muzicală: «lasă (comentariile interpretării) în seama celui ignorant și prost care judecă numărând greșelile. Eu pot să fiu recunoscător, și ar trebui sa fii și tu, chiar și pentru o singură notă, o singură frază minunată.» Casals sublinia măreția momentelor unice, a interpretărilor care transcend anonimatul, care surclasează prin emoție momentele comune sau greșelile. De fapt, acesta este sentimentul pe care l-am trăit de mai multe ori în cadrul Bienalei de Arhitectura de la Veneția, izolat în cadrul pavilionului Elveției sau al Franței, dar extrem de accentuat în pavilionul Corderie – MONDITALIA. Era de așteptat ca încărcătura emoțională să fie pe masură, având în vedere ca Rem Koolhaas a mizat în cadrul expoziției pe o abordare multi-disciplinară și polifonică, antrenând pentru prima dată în pavilionul din Arsenale celelalte bienale și festivaluri ale Veneției: Dans, Muzica, Teatru și Film. Motivată de extinderea perioadei bienalei cu 3 luni și de suprapunerea evenimentelor, colaborarea a luat o amploare particulară compunând o prezență senzorială a Italiei.
Aparent covârșitoare, expoziția din Arsenale este highlight-ul bienalei de anul acesta, fapt confirmat și de distincțiile atrase: premiul Leul de Argint la secțiunea proiect de cercetare pentru întreaga expoziție și trei mențiuni speciale pentru proiectele: Radical Pedagogies-Action-Reaction-Interaction, Intermundia, Italian Limes.
Din perspectiva cantitativă Monditalia este o expoziție a cifrelor și a coordonatelor geografice: 41 de proiecte, 70 de pelicule, numeroase teme muzicale, piese de teatru și reprezentații – frânturi care alcătuiesc virtual o hartă în mișcare în pavilionul din Arsenale. Alături de proiectele care traversează teritoriul peninsulei italice de la sud la nord și extensiv din Africa până în Europa, peliculele cinematografice – întregi sau decupaje – însoțesc expunerea, oferind un «mozaic de sugestii». «Italia și istoria se regăsesc în aceste fragmente, și grație realismului ontologic al imaginilor din filme, sugerează o mărturie vizuală», modele de referință și comparație după cum preciza directorul Alberto Barbera referindu-se la Cinema (Statement by Directors of Cinema, Dance, Music and Theatre of la Biennale di Venezia).
read more: http://www.arhitext.com/ana-maria-crisan-monditalia-dincolo-de-granite/
Art, Architecture, Cinema, Dance, Music, Theatre, Historical Archives of Contemporary Arts, College, etc etc.. La Biennale di Venezia was founded in 1895 and it is now one of the most famous and prestigious cultural organizations in the world.