ITALIAN PENINSULA WORKSHOP 2015
International Workshop: ITALIAN PENINSULA, REVIEW 191120150604
06.04-2015-20.04.2015
Organizatori:
arh. Ana Maria Crisan, arh. Alexandru Crisan
in colaborare cu Universitatea de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu” – Bucuresti.
agentie turism: Roteam Tour S.R.L.
contact: Dan Moldovanu
office@roteamtour.ro
sponsor workshop: Crisan Architecture
Agenda:
20.03.2015 – LANSARE WORKSHOP. Prezentare Voyage d’Orient 1911.
06.04.2015 – 20.04.2015 – WORKSHOP in deplasare: mese rotunde, discutii pe marginea exemplelor in Pompei, Roma, Pisa, Siena, Venetia. Traseu Le Corbusier – Voyage d’ Orient re-editat; coordonator : Lect.dr.arh. Ana Maria Crisan, lect.dr. arh. Alexandru Crisan.
24.05.2015 (data ~) – MASA ROTUNDA/ finalitate rezultate. Moderator: lect.dr.arh. Ana Maria Crisan.
TRASEU: Salonic, Ferryboat, Matera, Coasta Amalfitana: Amalfi, Atrani, Ravello, Pompei, Herculaneum, Napoli, Roma ziua 1, Roma ziua 2, Roma ziua 3 (contemporana), Assisi, Orvieto, Siena, Pisa, Lucca, Florenta ziua 1, Florenta ziua 2, Verona, Venetia ziua 1, Venetia ziua 2.
AFIS PRACTICA PDF: ITALIA prin ochii lui LE CORBUSIER 2015.02.19 PR
OBIECTIVE PDF: in curand
Harta WORKSHOP: ITALIAN PENINSULA review 191120150604. Copyright Ana Maria Crisan
Rezumat:
Cum te formezi ca arhitect în secolul 21?
Într-o perioadă dominată de mass media şi aflată sub auspiciile globalizării, vechiul proces al învăţării prin observaţie si asimilare suferă un scurtcircuit puternic marcat de împrumutul elementelor decontextualizate. În acest context ne reîntoarcem asupra tradiţiei şcolilor europene de arhitectură de secolul al 19-lea, asupra fenomenului canonic al formării de-a lungul drumurilor. Educarea prin analiză estetică este deturnată în timp cu 100 de ani, reluând ca aplicaţie practică drumul lui Le Corbusier prin Italia.
Peninsula Italiana este reconsiderata ca o biblioteca universala de informatii arhitecturale, ramase ne-alterate in ultimii 100 de ani.
Proiectul de workshop se constituie ca o introducere in arhitectura universala, urmarind fizic urmele celebrului Voyage d’Orient din 1911, atestate de jurnalele arhitectului. Workshop-ul implementează observaţiile procesului estetic pe marginea caietelor sale de călătorie, reconstituind un traseu similar destinat practicii în deplasare a studenţilor arhitecţi aflaţi la inceputul procesului de formare.
Insistand asupra drumului prin Italia calatoria/ studiul se opreste asupra obiectivelor arhitecturale care au influentat opera lui LC – descrise in celebrele caiete de calatorii: Pompei, Herculaneum, Napoli, Roma, Siena, Pisa, Vicenza, Venetia. Traseul reuneste monumentele, locurile care i-au schimbat perceptia influentand major prin reflexele teoretice arhitectura moderna si contemporana.
Experienta este reluata din perspectiva studentilor aflati in primii ani de studiu, urmarind initierea perceptiei in baza mentiunilor arhitectului din jurnalele sale de calatorie Voyage d’Orient. Carnets. Note precum: comasarea volumelor in lumina, convexitate si concavitate in arhitectura, fereastra catre peisaj, devin cheile de citire ale peisajului architectural semnificant in spiritul directionarii viziunii arhitecturale, similar conditionarii prin care LC se autodetermina sa perceapa ratiunea de a fi a lucrurilor.
Calatoria se concretizeaza ca un proces complex de educare vizuala, urmarind formarea profesionala prin lectura arhitecturilor universale. Prin orientarea asimilării pe baza procesului de a vedea, a observa, a imagina, se doreşte directionarea procesului educaţiei către o asimilare activă şi o creaţie viitoare responsabilă.
Workshop-ul aplicat se constituie astfel ca o poveste a celebrului drum, o poveste cu rădăcini în trecut şi reflexe în prezent, o poveste a obiectului arhitectural văzut dincolo de apartenenţa temporală a observatorului.
Schita plan Pisa. Voyage d’Orient. Carnets. Le Corbusier. 1911
J’ai vu les grands monuments éternels, gloire de l’esprit humain. J’ai surtout cédé à cette invincible attirance méditerranéenne. [..] Turquie d’Andrinople, Byzance de Sainte-Sophie ou de Salonique, Perse de Brousse. Le Parthénon, Pompéi, puis le Colisée. L’architecture me fut révélée. L’architecture est le jeu magnifique des formes sous la lumière. L’architecture est un système cohérent de l’esprit. L’architecture n’a rien à voir avec le décor. L’architecture est dans les grandes oeuvres, difficiles et pompeuses léguées par le temps, mais elle est aussi dans la moindre masure, dans un mur de clôture, dans toute chose sublime ou modeste qui contient une géométrie suffisante pour qu’un rapport mathématique s’y installe.”
“ Am început o lungă călătorie care trebuie sa fie decisiva, prin satele și orașele țărilor pastrate inca intacte; de laPraga m-am dus în jos pe Dunăre, am văzut Balcani din Serbia și România , Balcani Bulgariei , Adrianopol , Marea Marmara , Istanbul ( și Bizanț-ul), Boursa Asiei. Athos-ul. Grecia . Și apoi sudul Italiei cu Pompei. Roma.
Am văzut marile monumente eterne, glorie a spiritului uman. Am cedat mai ales in fata aceastei invincibile atracții mediteraneene . [ .. ] Turcia Adrianopol-ului, Bizan’ul din Sfanta Sophia in Salonic , Persia Burs-ei. Parthenon, Pompei și Colosseum. Arhitectura mi s-a relevat. Arhitectura este jocul magnific al formelor sub lumină. Arhitectura este un sistem coerent al spiritului. Arhitectura nu are nimic de -a face cu decorul. Arhitectura sta in lucrarile grandioase, dificile si pompoase lăsate moștenire de timp, dar de asemenea ea rezida in masura mai mica, într-un zid de închidere, în orice lucru sublim sau modest, care conține o geometrie suficient pentru ca un raport matematic sa se instaleze.”
(Le Corbusier, L’Art décoratif d’aujourd’hui)
Pompeii. Copyright Alexandru Crisan 2014
Program:
Obiectiv:
Cultivarea atentiei, dezvoltarea creativitatii pe baza gandirii in afara contextului
Dezvoltarea perceptiei arhitecturale in directia intelegerii conexiunilor si influentelor in arhitectura, a universalitatii exemplelor.
Desfasurare:
documentare indiviala;
indrumare in deplasare;
crochiuri si analiza in sit: Relationarea citatelor/ mentiunilor lui Le corbusier cu obiectivele arhitecturale;
STUDIU INDIVIDUAL – caiet practic;
10 fise ilustrand/ documentand elementele de baza ale limbajului arhitectural: stalpul, peretele, usa, fereastra, scara, rampa.
+ echipe de studiu de cate 3 studenti / 1 tema la alegere: discutie libera ilustrand relatia arhitecturii din peninsula Italiana cu vocabularul modern din lucrarile lui Le Corbusier.
Finalitate:
caiet/ jurnal in format A3, A4 : Crochiuri, scheme, colaje care sa ilustreze caracterul exemplelor: zidul ecran/ Salonic, Pompei ; compozitia volumelor/ Pisa; comasarea volumelor in lumina/ Pisa; comasarea volumelor prin decoratie/ Pisa, detalii – articularea cu solul/ Pompei, fereastra catre peisaj/ Pompei, Herculaneum, Brutalism/ arhitectura in piatra Matera, catacombe Napoli, concavitate vs convexitate urbana/ Toscana; registru-scara-modul/ Venetia;
10 fise ilustrand/ documentand elementele de baza ale limbajului arhitectural: stalpul, peretele, usa, fereastra, scara, rampa.
Analiza text descriptiv / tematica, optional note de drum : 1000 – 1500 de cuvinte, font: Times New Roman, 12, space: 1,5,; format: moderate;
+ echipe de studiu de cate 3 studenti / 1 tema la alegere: discutie libera ilustrand relatia arhitecturii din peninsula Italiana cu vocabularul modern din lucrarile lui Le Corbusier.
Cadru: Nonformal, in deplasare;
Tipologie: Calatorie de studiu – 2 saptamani cadru: Italia ;
Conditii de participare :
Workshop-ul se adreseaza exclusiv studentilor arhitecti participanti la deplasarea de studiu in calatoria de studiu ITALIAN PENINSULA review 191120150604;
Criterii de selectie :
Selectia se face in ordinea inscrierilor. Evaluarea Workshop-ului se va echivala cu practica de atelier.
Referinte:
L’ ITALIA DI LE CORBUSIER. Exhibition curated by Marida Talamona. Gallery 1, Maxxi Museum, Rome, 18 October 2012 – 17 February 2013. http://www.fondazionemaxxi.it/2012/10/15/litalia-di-le-corbusier-2/?lang=en
http://www.domusweb.it/en/architecture/2012/12/11/le-corbusier-s-italy.html
Le Corbusier & Gresleri, G. . Voyage D’Orient. Carnets. English Edition. London; New York: Phaidon Press, 2002.
Le Corbusier. Voyage d’Orient, 1910-1911. Éditions de la Villette, Collection Textes fondamentaux modernes, Paris, 2011.
Linkuri:
Tivoli. Copyright Alexandru Crisan 2014
Excellent blog you’ve got here.. It’s hard to find quality writing
like yours these days. I really appreciate people like you!
Take care!!
Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve
been trying for a while but I never seem to get there!
Thank you
Hi there, i read your blog from time to time and i own a similar one and
i was just curious if you get a lot of spam remarks?
If so how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it’s driving me crazy so any help is very much appreciated.
I don’t know who you wrote this for but you helped a brhoetr out.
Articles like this just make me want to visit your website even more.