BAA 2015 PROJECTS, Bucharest Architecture Annual Competition, Romania
PROJECTS IN COMPETITION
architecture office: CRISAN ARCHITECTURE & ENGINEERING SRL
projects, concept design: arch.Alexandru Crisan, arch.Ana Maria Crisan
Proiectul vizează reafirmarea fortăreței ca o incintă definită geometric, un obiect masiv introvertit camuflat în peisajul natural. Obiectul propus, suspendat deasupra ruinelor, accentuează relația metafizică cu peisajul existent. Acoperișul extins deasupra vestigiilor existente acționează asemănător unui parazit orizontal ce se redefinește într-o interpretare contemporană exprimându-și astfel identitatea emblematică. Dezvoltarea geometrică tinde către o formă neregulată care unifică, sub același acoperiș, compoziția ortogonală a spațiilor interioare. Parazitul dezvoltă o relație specială cu urmele istorice existente detașandu-se prin închiderea vitrată de ruinele existente, folosindu-le ca ecran de proiecție; spațiul intermediar rezultat fiind utilizat pentru întreținere și ventilare naturală. Acoperirea constă într-un plan orizontal suspendat deasupra vestigiilor realizat dintr-o suprafață continuă metalică în culoare albastru închis care reflectă împrejurimile apropriindu-le spațiului interior în două modalități distincte: pe de o parte, lumina naturală ajută la transpunerea în spațiile interioare a ruinelor din vecinătate, pe de altă parte, atât la apus și la răsăritul soarelui plafonul reacționează asemănător unei suprafețe reflectorizante generând o compoziție complexă de culori amestecate neuniform. Efectul mișcarii continue a peisajului înconjurător este obținut prin redirectionarea imaginilor rezultate prin compunerea și descompunerea luminii naturale reflectate prin intermediul planului orizontal în interiorul clădirii.
detalii proiect: [blade] cresmina art center. portugal | crisan architecture / THE BLADE OF CRESMINA, Contemporary ART CENTER, Portugal | crisan architecture
link proiect Anuala de Arhitectura Bucuresti (AAB 2015): Concurs International de Arhitectura (anuala.ro)
[SMALL]’s este un proiect de signalectică destinat copiilor cu vârsta peste 3 ani. Demersul proiectului și studiul psihologic complementar reafirmă ideograma atât ca element recognoscibil (cod) dar și ca indicator al spațiului construit, un limbaj al semnelor, un vocabular figurativ care aproprie lumea imaginară a copilăriei. Prin explorarea unei dialectici distincte caracterizată prin folosirea limbajului semnelor și formelor geometrice primare, proiectul își propune să dezvolte abilitățile de orientare ale copiiilor și să încurajeze interacțiunea și sociabilitatea acestora. Prin urmare, gradul de accesibilitate în diferite spații și zone destinate activităților de învățare este îmbunătățit. Așa cum sunt prezentate în ilustrații, animalele năstrușnice însoțeasc copiii într-o lume ușor de recunoscut prin identitatea facilă a fiecărei tipologii: Setilă, Ochilă, Gerilă, Flamânzilă, Păsări-lăți-lungilă etc sunt doar câteva exemple relevante pentru percepția imaginativă a copiilor. Personajele [SMALL]’s sunt folosite în plan vertical și orizontal, respectiv pereți sau aplicate pe pardoseală. Modelele universale minimaliste au fost generate folosind forme geometrice primare, în care copiii provenind din medii culturale diferite pot (re)descoperii cu ușurință prietenii lor preferați imaginari. Modelele pentru seria de figurine [SMALL]’s sunt inspirate din motivele tradiționale românești. Design-ul pentru [SMALL]’s a debutat cu Modulor-ul lui Le Corbusier, care transpune dimensiunea scării umane în legătură cu spațiul interior edificat. Seria [SMALL]’s, respectiv Modulorum-ul dedicat copiilor, își propune să prezinte un nou mod de învățare al elementelor geometrice primare, modalitățile de dispunere geometrică și corelarea elementelor arhitecturale alături de identificarea tipologiilor spațiale.
detalii proiect: [small’s] design | crisan architecture | small’s international design contest | crisan architecture
link proiect Anuala de Arhitectura Bucuresti (AAB 2015): SMALL`S (anuala.ro)
Proiectul recompune un traseu arhitectural prin Europa în baza unui inventar care clasifică obiectele arhitecturale în funcție de calitățile și intensitățile memoriei culturii, atmosferei, empatiei și reprezentării. Elementele grafice prezentate au fost concepute pentru proiectul cultural de cercetare aplicată “H-Loud Memory, Still Voids. An Architectural Journey to the sites of Holocaust” lansat în ianuarie 2015. Proiectul de cercetare include un workshop itinerant prin Europa în căutarea datelor necesare unei expoziții internaționale de fotografie. Atelierul (workshop-ul) abordează subiectul siturilor Holocaustului, muzee, memoriale etc. din perspectiva tinerelor generații concentrându-se preponderent pe legătura sensibilă dintre memorie și identitate. Fiind un demers educațional, acesta folosește bazele studiilor arhitecturale ca instrument de investigare a mediului de-contextualizat în vederea înțelegerii traumei istorice. Deoarece tînăra generație este fără îndoială educată vizual, o astfel de abordare, bazată pe experimentare spațială directă, are ca scop o înțelegere complexă ce transcende asimilările istorice și percepția vizuală simplificată. Contextual, modelul grafic propus are ca scop să atingă un impact vizual major în vederea determinării unui anumit grad de înțelegere în privința evenimentelor din trecut din partea studenților născuți la o jumătate de secol ulterior Holocaust-ului. Grafica inspirată de tema „Between the lines” a arhitectului Daniel Libeskind pentru muzeul Holocaustului din Berlin, recalibrează liniile dezvoltând subiectul atât ca o legătură sensibilă între trecut și prezent, realizată între diferite situri ale memoriei evidențiate pe traseul de studiu propus. Majuscula H provine de la dispunerea geometrică rectangulară a barăcilor și cazarmelor caracteristică lagărelor de concentrare. H reunește sub o geometrie rigidă urmele memoriei vechi și noi ca locuri ale educației perceptive pentru noile generații. Contrastul abrupt exprimat prin titlul și tema proiectului – Still Voids – determină un conflict între memoria existentă și non-existentă, anulând spațiul arhitectural. Elementele grafice combină reprezentările tridimensionale și bidimensionale prin simboluri simplificate. Imaginea narativă este interpretabilă în diferite moduri într-o abordare educațională.
detalii proiect: H – Loud Memory, Still Voids | crisan architecture / Portfolio – culture reserve ngo
link proiect Anuala de Arhitectura Bucuresti (AAB 2015): H-Loud Memory , Still Voids. An Architectural Journey to the sites of Holocaust (anuala.ro)